L’Abadia de Santa Maria acull una exposició sobre el mecenatge arquitectònic de la família Gil i l’arquitecte Ramon Sala

21/10/2024

L’Abadia de Santa Maria acull una exposició sobre el mecenatge arquitectònic de la família Gil i l’arquitecte Ramon Sala

Del 24 d'octubre fins al 24 de gener es podrà visitar a l'Abadia de Santa Maria de Poblet -ala dels conversos- una exposició sobre el mecenatge arquitectònic de la família Gil i l'arquitecte Ramon Sala. L'exposició mostra com la recerca és un pont de coneixement entre universitat i societat. L'any 1997 la Universitat Politècnica de Catalunya va depositar a l'Arxiu Nacional de Catalunya (ANC) els resultats d'investigacions fetes sobre formes urbanes on es parla o s'ha parlat el català. 

Aquesta exposició, que s’inaugurarà el dia 24 d'octubre, és una versió reduïda de la mostra itinerant del fons Forma Urbana Catalana (UPC-ANC). Viatja per ajuntaments i entitats des que el fons va ingressar a l'Arxiu Nacional de Catalunya. Es podrà visitar de dilluns a dissabte de les 10.00 h fins a les 12:30 h i de les 15.00 h fins a les 18:30 h i els diumenges i festius de les 10:30 h fins a les 12:30 h i de les 15.00 h fins a les 18 h.

Enguany l'Ajuntament de Vimbodí i Poblet ha subvencionat un estudi per la recuperació d'un tros de teixit urbà situat a l'antic Portal de Lleida de Vimbodí. El mecenatge de la família Gil és més conegut per la donació que van fer de l'Hospital de Sant Pau de Barcelona (1892) i de l'Observatori de l'Ebre a Tortosa (1904). Amb la complicitat de l'arquitecte Ramon Salas a Poblet; Riudabella i Vimbodí els Gil, van transformar l'any 1902 la construcció d'un antic molí d'oli de Poblet en un nou centre escolar, a l'entorn urbà de l'antic portal. 

 

El "modern" canvi d'ús va preservar les traces medievals. La família ha donat recentment la finca a l'Ajuntament amb la finalitat de rehabilitar-la per activitats artístiques i culturals, algunes de les quals ja s'havien fet dins de la mateixa finca del centre escolar, i igualment amb els Gil, patrons de les arts. El mecenatge arquitectònic dels Gil des de París s'ha de situar en el mecenatge de les arts i de la ciència que es feia a Catalunya des de finals del segle XIX a les primeres dècades del segle XX.  Per exemple, els Güell o els Deering, eren industrials i financers treballant a Catalunya i a l'estranger. El mecenatge dels Güell i d'Eduard Toda a Antoni Gaudí s'inicia en el plànol de Poblet dibuixat de Gaudí de finals dels anys 1860 i finalitza amb la donació d'Eusebi Güell terres del Parc Güell a l'Ajuntament de Barcelona (1925); operació finançada amb el capital per l'empresa de ciment que Eusebi Güell tenia als Estats Units i que després traslladà a Europa. 

 

Charles Deering d'una empresa de maquinària agrícola i mecenes del pintor Ramon Casas i Santiago Rusiñol, va restaurar el Cau Ferrat i el Palau de Maricel de Sitges (1901-1921) on va instal·lar la seva col·lecció d'art. Més tard va restaurar el Castell de Tamarit i en tornar a Chicago va donar a un centre educatiu, la Biblioteca Deering a la Northwestern University of Illinois.